'Skjut ingen imorgon, du kan skjuta idag'

Har börjat packa min resväska. Även fast jag inte åker hem förrns den sista juli. Haha. nejvars. Eller jo, jag har packat väskan alltså. Men inte för att jag ska åka hem än, utan för att väskan ska åka hem. Min mormor och hennes man kommer på besök imorgon! Så de ska ta med lite grejer som jag inte behöver. Och det är ganska mycket det. Hela resväskan är full. Men det ska bli skönt att slippa släpa på det på tåget hem.

För övrigt så ska de bo på hotellet jag jobbar på! Det är lite kul, de ska få se hur fint det är!
När jag tog fram resväskan förut, som jag så noga trökat in bakom "garderoben", så hittade jag min sjal i den! Jag trodde jag hade glömt den hemma, alternativt tappat den på tåget! Haha, men nu har den kommit till rätta alla fall.

Förresten drömde jag en så sjuk dröm inatt! Den var så otäckt sjuk att jag inte ens tänker försöka att få ner den med ord här. Men jag somnade om och drömde bättre drömmar. Kommer ihåg att jag drömde fyra olika drömmar och i varje dröm var några släktingar med, och när jag räknar ihop alla ifrån alla drömmarna så tror jag nog jag fick med hela släkt-bunten! Inte dåligt!

Ja just det, dagens svenska ord på norska radion är: surströmming!
Det är tydligen något norrmännen roar sig med. De intervjuar en svensk som får förklara ett ord som inte är det samma på norska.

Det lät ungefär såhär:
Svensken: Surströmming.
Norsken: Sorstromming?
Svensken: Sur-strömming. Det är en fisk som har jäst. Du vet jäst. Som man har i deg. Och så jäser degen! Så gör man, fast med fisken. Och den luktar jätteiiiilla. Ska man öppna en burk bör man göra det ute, annars får man vädra huset i tre dagar. Personligen så tycker jag inte det är så värst gott.
Norsken: Eh, hva er det for noe altså?
Svensken: Fisk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0